Viden om naturen som lærings- og aktivitetsrum rimer på en varieret skoledag med daglig bevægelse. Det mener Dansk Skoleidræt og Spejderne, som i nyt samarbejde vil præsentere landets elever fra 6.-9. klasse for alsidige bevægelses-initiativer i det fri.
Jo ældre elever, jo mindre bevægelse i skolen og i fritiden. Det er ingen hemmelighed, men blot fakta fra flere undersøgelser på området. Nu tager Dansk Skoleidræt og Spejderne imidlertid et nyt initiativ for at få aktiveret de store elever. De to organisationer er gået sammen i et samarbejde, der skal resultere i etablering af nye bevægelses-initiativer for landets elever i 6.-9. klasse.
Samarbejdet handler om at finde frem til aktiviteter, der på andre måder end de klassiske af slagsen involverer eleverne. Begge organisationer har på hver sin måde mange års erfaring med at skabe initiativer, hvor børnene har et fælles mål for deres aktivitet, og hvor bevægelsen indgår naturligt i opgaven – og ikke nødvendigvis som et mål i sig selv. Disse kompetencer kan forenes og give elever og lærere flere nuancer i arbejdet med at skabe en aktiv skoledag
– Dansk Skoleidræt har gennem årene lavet mange succesfulde tiltag for at aktivere de ældste elever, så de også kan komme et skridt nærmere de 45 minutters daglig bevægelse. Men det er en gruppe elever, som naturligt stiller store krav til indholdet, og hvor lærerne efterspørger redskaber og inspiration til opgaven, da der løbende er behov for at fastholde og forny motivationen for at bevæge sig. Vi ser en mulighed i at favne bevægelsesbegrebet bredt i et nyt samarbejde med Spejderne, for på den måde at vise såvel store elever som lærere, at bevægelse og læring kommer i mange former, siger Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.
Bevægelse er mangfoldigt
For Spejderne, der er paraplyorganisation for landets 70.000 spejdere, ser man frem til sammen med Dansk Skoleidræt at udforske, hvordan spejdermetoder kan smitte positivt af på aktiviteter, der kan bruges i skoledagen.
– Det er meget interessant at udforske, om spejderbevægelsens metoder kan overføres til skolernes måde at tænke bevægelse på. I spejderarbejdet indgår der helt naturligt mange elementer fra fx geometri og biologi, som også findes i skoleverdenen, men der er også masser af bevægelse, når man fx bygger med rafter, som gruppe skal rundt til poster i et stjerneløb, eller når man bruger naturens egne elementer til at skabe energikilder. I spejdersammenhæng ser vi typisk, at man ikke tænker aktiviteten som noget, der har med læring at gøre, fordi man er optaget af selve aktiviteten. Det er noget af det, vi sammen med Dansk Skoleidræt skal se, om vi kan overføre til aktiviteter, som lærerne kan inddrage, når klassen skal have frisk luft og pulsen op, siger Thea Hass, direktør for Spejderne.
Der er et fælles ønske om, at samarbejdet kommer til udtryk i konkrete undervisningsmaterialer i den boglige undervisning samt i forbindelse med eksempelvis begivenheder som Naturens Dag den 9. september, Skoleidrættens Foreningsfestivaler og andre store events som spejdercamps og spejderlejre, hvor man kan understøtte, at landets skoleelever og lærere får redskaber til at arbejde med aktiviteter som en del af en lærerig og varieret skoledag.
Om Dansk Skoleidræt
Dansk Skoleidræt er en landsdækkende, non-profit idrætsorganisation, der arbejder for at fremme bevægelse i skolen. Siden 1946 har Dansk Skoleidræt sat idræt på skolens dagsorden, og organisationen tæller små 1.200 medlemsskoler med mere end 500.000 elever.
Læs mere på: www.skoleidraet.dk
Om Spejderne
Spejderne er en paraplyorganisation, der repræsenterer fem danske spejderkorps med tilsammen over 70.000 medlemmer. Spejderne har aktiviteter for børn, unge og voksne, som udfordrer og udvikler.
Læs mere på www.spejderne.dk