Lav en ansøgning

For at kunne skabe et aktivitetslaboratorie er der en ansøgningsprocedure, hvor I skal beskrive jeres projekt, inden I får midler til at gennemføre det. Der findes ikke et decideret ansøgningsskema, men mere en vejledning til de krav, der stilles til en ansøgning. Det giver lidt mere frihed til at udforme den, når I søger.

En ansøgning må maks. fylde 5 sider i Word eller 10 i en powerpoint inkl. budget.

Sørg for, at kontaktoplysningerne er skrevet tydeligt, hvis der skulle opstå behov for uddybende spørgsmål til ansøgningen.

Ansøgningen sendes senest 15. maj til Ungdomsoen@spejderne.dk. Spørgsmål kan stilles til Kasper Rolle på kasper.rolle@spejderne.dk eller 31534240

Det er Nordea-fonden og TrygFonden, der gør Explorer Island muligt.

Forslag til disposition for en ansøgning

1. Titel:

2. Partnere – mindst 2 partnere fra forskellige organisationer/grupperinger:

3. Kontaktpersoner navn, fødselsdato og kontaktoplysninger:

4. Hvad vil vi og hvorfor: 
– Kort resume af jeres aktivitetslaboratorie
– Hvilke temaer fra Ungdomsøen arbejder jeres aktivitetslaboratorie med?
– Hvem retter aktiviteterne sig imod, og hvor mange forventer I at involvere eller nå ud til?

5. Indhold – hvilke aktiviteter vil i skabe, og hvordan passer de ind i visionerne for Ungdomsøen?

6. Hvor og hvornår forventer I at gennemføre jeres aktivitetslaboratorie, hvilken varighed skal den have?

7. Hvordan forventer I at organisere planlægning, afholdelse og evaluering af jeres aktivitetslaboratorie samt opsamle erfaringer? Hvordan laver I Projektledelse, økonomistyring osv. Hvordan er sammensætningen af projektgruppen alders- og erfaringsmæssigt?

8. Hvilke risici er der forbundet med at gennemføre jeres EI?

9. Vedlæg et budget for jeres aktivitetslaboratorie, der må gerne være midler fra andre parter end Spejderne.

 

Vi kigger på jeres ansøgning ud fra følgende krav:

Hvis I vil lave et aktivitetslaboratorie, skal I tænke på følgende:

  • Den skal være planlagt, gennemført og afholdt for og med unge mellem 15 og 25 år. Overvej, hvordan I får flest mulige unge involveret og givet medbestemmelse, og hvordan I udvikler deres kompetencer. Overvej, hvad I vil lære undervejs, og hvem I kan hente støtte hos.
  • Explorer Islands udvikles og gennemføres i samarbejde mellem mindst 2 samarbejdspartnere. Explorer Islands er for spejdere OG andre ungdomsorganisationer eller andre partnere. Partnerskaber med andre er afgørende for at lave en Explorer Island, så find den/de rette partner(e) og formuler et nyt og spændende projekt, som I kan afvikle sammen. Eller, formuler et spændende projekt og find ud af, hvem der kunne være gode partnere i det.
  • Explorer Islands er Tæt på naturen – det kan være i naturen eller om naturen, det er jer, der definerer, hvordan jeres projekt er tæt på naturen.
  • Tag udgangspunkt i temaerne fra Ungdomsøen – Samfundsliv, bæredygtighed, friluftsliv, kreativitet og fantasi, entreprenørskab. Projekterne skal ligge indenfor disse temaer og relatere sig til Ungdomsøens visioner.
  • Et aktivitetslaboratorie afsluttes med en evaluering. Det er vigtigt at få samlet op på, hvad der gik godt, hvad der fungerede, og hvad der kunne gøres anderledes. En Explorer Island skal derfor altid afrundes med en evaluering. Evalueringen foregår på en workshop ligesom Kickoff.