Områdechefer søges: Vær med til at skabe Nordens største spejderlejr

|

Kategorier

Spejdernes Lejr

I 2026 indtager 35.000 spejdere Hedeland Naturpark, når Spejdernes Lejr for fjerde gang bliver afholdt. Lige nu har du mulighed for at blive en helt central del af lejrorganisationen. Som områdechef kommer du sammen med lejrcheferne til at sætte rammerne for, hvilken Spejdernes Lejr vi alle sammen skal være en del af i 2026.

Vi leder efter dig, som har lyst til og mod på at tage udfordringen op med at stå i spidsen for Spejdernes Lejr 2026 sammen med resten af lejrledelsen. Som områdechefer kommer I, som makkere, til at stå med ansvaret for en af lejrens syv overordnede planlægningsområder.

Planlægningsområderne spænder over alt fra økonomi og infrastruktur til kommunikation og aktiviteter. Du og din områdechef-makker skal have erfaring med det område, I bliver ansvarlige for. Erfaringen kan både komme fra spejderregi og fra det civile liv.

Lejrens syv overordnede planlægningsområder er opdelt som nedenfor.

Beskrivelse af lejrens syv områder

  • Økonomi, Bæredygtighed & Indkøb: I området ligger al indkøb med et stort fokus på bæredygtige valg samt økonomistyring på tværs af hele Spejdernes Lejr 2026.
  • HR og Frivillige: Vi forventer, at 4000 frivillige melder sig til at være en del af Spejdernes Lejr 2026. Områdets ansvar er at hjælpe til med at rekruttere frivillige, varetage deres trivsel, og at lejren bliver ordentligt evalueret.
  • Kommunikation og Interessevaretagelse: Her ligger al lejrens interne og eksterne kommunikation samt interessevaretagelse både politisk og i forhold til eksterne partnere.
  • Infrastruktur og Beredskab: Lejrens fysiske og digitale rammer varetages af cheferne på dette område, som blandt andet har ansvar for infrastruktur, lejrpionering, beredskab og sikkerhed samt IT-infrastruktur.
  • Lejrplads & Lejrliv: Området har til formål at skabe plads til lejrlivet på tværs af både fællestorve, underlejre samt mad og handel.
  • Deltagere: Ingen Spejdernes Lejr 2026 uden deltagere, som er områdets fokus. Her indhentes lejrens vigtigste information i forbindelse med tilmeldinger og praktik omkring deltagere fra ind- og udland, hvorfor en stærk evne til at koordinere og elske Excel er en fordel.
  • Aktiviteter og Events: De store og små oplevelser gemmer sig her. Området samler alle aktiviteter, events herunder på den store scene og aktiviteter i samarbejde med lokalområdet.

Hvad giver opgaven dig?

Som områdechef får du stor indflydelse på udviklingen og afviklingen af Spejdernes Lejr 2026. Du får med andre ord mulighed for at sætte dit præg på Nordens største spejderlejr med 35.000 deltagere og yderligere 50.000 gæster.

Arbejdet giver dig en unik mulighed for at udvikle dig inden for det område, du bliver chef for. Du får derudover ledelseserfaring og opbygger et stærkt netværk med folk både inden og uden for spejderbevægelsen. Og så får du ikke mindst en oplevelse for livet!

Hvem er du?

Vi leder efter spejdere, som kan se sig selv i og har lyst til at udvikle kompetencer inden for:

  • Ledelse og strategi: Som områdechef skal du lede frivillige, sætte en tydelig strategisk retning og være overordnet ansvarlig for, at områdets opgaver bliver løst.
  • Rummelighed: Spejdernes Lejr 2026 skabes af 4.000 frivillige, der samarbejder. Derfor er der brug for en lejrledelse, som er både rummelig og formår at skabe begejstrede fællesskaber.
  • Beslutningskraft: Det er ambitionen, at beslutninger skal tages så tæt på dem, som skal udføre dem, som muligt. Alligevel vil det som områdechef være vigtigt, at du kan tage en beslutning og kommunikere den klart.
  • Koordinering: Det er vigtigt, at der både er god koordination inden for det specifikke område og på tværs af alle områderne, så der ikke bliver skabt arbejdssiloer.

Du skal være klar på, at du som områdechef kommer til at være tilknyttet os fra foråret 2024 og to og et halvt år frem. Arbejdet vil blive dit primære frivillige arbejde i den periode. De travle perioder afhænger af opgaverne i det, du vælger, men vi forventer, at der vil være mest run på i det sidste år op til Spejdernes Lejr.

Det team du bliver en del af

Lige nu består lejrledelsen af de to lejrchefer i form af Cecilie Viborg Nielsen og Marie Torp Christensen og de fire ansatte i Spejderne, der blandt andet arbejder med kommunikation, fundraising og organisationsudvikling. Derudover er der frivillige tilknyttet, som blandt andet har forhandlet med værtskommunerne og udvikler IT-infrastrukturen.

Områdecheferne vil sammen med lejrcheferne og de ansatte udgøre den fulde lejrledelse. Personerne i lejrledelsen bliver en mangfoldig gruppe med tværkorpslige relationer og er en sjælden mulighed for at få nogle unikke relationer og oplevelser sammen.

Når Spejdernes Lejr 2026 afholdes, håber vi, at der er 4.000 frivillige i hele organisationen.

Så langt er vi med Spejdernes Lejr 2026

Spejdernes Lejr 2026 er i sin opstart, og de første grundsten er lagt med aftalen med værtskommunerne Høje-Taastrup og Roskilde. Derudover er der igangsat enkelte projekter omkring blandt andet IT-infrastruktur.

Det næste store skridt er du en del af. Lejrcheferne har tegnet de første lag i lejrorganisationen og sammen med de kommende områdechefer skal vi have organisationen af frivillige til at vokse og lejren til at gå fra papir og visioner til handlingsorienterede planer.

Sådan søger du

Send senest d. 1. april 2024 enten én sides ansøgning eller en video på maks. to minutter, hvor du kort beskriver, hvilket område du er interesseret i, hvordan du forstår opgaven, og hvilke erfaringer du har, både fra dit spejderliv og i dit civile liv, der kan bidrage til at skabe Spejdernes Lejr 2026.

Ansøgningen skal være stilet til lejrchef Marie Torp Christensen på mailadressen: mtc@sl2026.dk.

Hvis du allerede har en mulig områdechef-makker i tankerne, så håber vi, at I begge søger og henviser til hinanden i ansøgningen. Det vil være de to lejrchefer, som sammensætter de endelige makkerpar på hver af områderne ud fra kvalifikationer.

Vi håber på at kunne udpege alle områdecheferne senest d. 1. maj 2024.

Hvis du har spørgsmål, så kan du stille dem til lejrcheferne i en af de online spørgetimer via Teams. Den første afholdes tirsdag den 5. marts fra 19:30 til 20:30 – og du kan finde mødelink her. Den anden afholdes søndag den 17. marts fra 16:00 til 17:00 – og du kan finde mødelink her. Du er også meget velkommen til at tage fat i lejrcheferne på mail: mtc@sl2026.dk eller cvn@sl2026.dk.

Derudover har vi lagt den første lejrledelsesweekend i kalenderen til d. 8. -9. juni 2024.

Hvis du kunne tænke dig at bidrage til lejren på et andet niveau end at sidde med i lejrledelsen, så skriv en mail til frivillig@sl2026.dk, og så kontakter vi dig, når lejrorganisationen er klar til din hjælp.