Eksperimentguide for 6-8 år

Spejderne kan med SciencePiraters eksperimentguide selv blive klogere på naturvidenskab ved at følge de små guides, der er at finde i eksperimentguiden. Billeder og korte tekster beskriver trin for trin, hvordan spejderen kan bruge sin krop og lave musik i naturen, blive klogere på tyngdekraft og vindkraft eller lave en snortelefon. Guiden passer perfekt i en uniformslomme. Guiden kan du finde på 55Nord.dk og Spejdersport.dk.

Information om materialerne

Formålet med eksperimentguiderne:

Eksperimentguiderne er en samling af små og sjove naturvidenskabelige aktiviteter i lommebogsform, der er rettet mod de mindste spejdere. De udkommer i to udgaver – først en med aktiviteter for de 8-10-årige og senere en for de 6-8-årige.

Aktiviteterne i guiderne er designet, så børnene selv kan udføre dem med et minimum af voksenhjælp og med materialer, som er let tilgængeligt i de fleste spejderhytter eller naturen omkring os.

Eksperimentguidernes aktiviteter er primært beskrevet med tegninger for, at børnene kan følge dem. Løsninger, for at eksperimentet skal lykkes, er ikke altid givet på forhånd. Det er gjort med vilje. Formålet med aktiviteterne er, at børnene skal prøve sig frem, undres og lege sig mod en løsning – måske lykkes det, måske gør det ikke, måske opfindes noget endnu sejere undervejs. I det ligger også kernen af vores metode: ”Learning by doing” og ”det er fedt at fejle”.

Hvad skal du gøre som leder:

Hvis ingen af materialerne, angivet til aktiviteter,  er til rådighed, så kan du hjælpe børnene ved at anskaffe nogle af tingene. Det kan være papir, snor eller tomme glas.

Derudover er det vigtigt, at du lader børnene lege sig igennem eksperimenterne – lad dem undersøge, hvad der sker, hvis de gør det helt forkert, hvis de bytter nogle af materialerne ud med andre.

For nogle børn kan det måske være svært ’selv at skulle finde på’ – her må du som leder meget gerne guide og evt. opfordre dem til bare at prøve sig frem.

Nogle børn er meget nysgerrige og vil gerne vide mere om, hvordan det virker, derfor kan du med den følgende tekst give en lidt dybere forklaring til nogle af aktiviteterne i lommebogen .

Information om aktiviteterne i lommebogen for de 6-8 årige:

MUSIK I NATUREN:

Børnene skal opleve, at forskellige ting har forskellige lyde, for eksempel når de slås mod hinanden, eller rystes (en gren med blade). Når man slår pinde mod hinanden, kan man undersøge, om længden, bark eller fugt i pinden kan ændre lyden. Lad spejderne selv finde på flere ting, der kan sige spændende lyde i naturen.

FLYT VAND:

Spejderne skal flytte vand ved hjælp af ting, de finder i naturen, spejderhyttens skur eller gemmer i hytten.

De kan lave en rende af materialerne og se, hvor lang og tæt den kan blive ved at se, hvor meget vand der kommet over i den anden spand. Eller hvor meget vand, man kan bære i et skræppeblad. Kan laves som konkurrence mellem patruljerne.

BYG EN VINDMØLLE:

Klassisk vindmølle på en pind. Fold papiret som vist i guiden; det må gerne være lidt kraftigt papir. Hvis papiret allerede er kvadratisk, er det ikke nødvendigt at klippe det til. Spejderne kan eventuelt farve deres mølle, før den samles. Når møllen samles, sættes først en perle på knappenålen/sømmet, så foldes vingerne ind og samles på nålen, hvorefter centrum af papiret sættes på nålen. Inden nål med mølle sættes på pinden, sættes den sidste perle på nålen, så møllen ikke skraber mod pinden, når den kører rundt.